Csipkefa Gyermekkönyvtár Programok

Könyvtári foglalkozások

A Csipkefa Gyermekkönyvtár lehetőséget biztosít óvodások, általános iskolások és középiskolások számára csoportos tematikus foglalkozásokon való részvételre. A tematikus foglalkozások a könyvtárhasználat és az olvasóvá nevelés jegyében zajlanak. A felsorolt, meglévő témákon kívül lehetőség nyílik egyéb téma választására is. Az alkalmak egyéni igények alapján kb. 30-45 percesek. Elsősorban hétfői és szerdai napokon várjuk a csoportokat.

Bejelentkezés és témaegyeztetés a foglalkozás vezetőjével személyesen vagy telefonon lehetséges a kiválasztott időpont előtt legalább 2 héttel. 

Kapcsolat: Mikolasek Tímea

Telefon: 72/324-385

  • Mi micsoda? – ismerkedés a könyvtárral
    A foglalkozás célja, hogy az óvodás korú gyerekek megismerjék a könyvtári teret és annak légkörét. A gyerekekkel játékos formában ismertetjük meg a könyvtárhasználat lehetőségeit, feltételeit és szabályait. Lehetőség nyílik a gyerekek számára szabadon keresgélni, válogatni a könyvek között.
  • Beköszöntött az újesztendő – újévi, téli tematikus foglalkozás
    Újévi köszöntő. A tél, mint évszak körüljárása. Hangulat ébresztő mesehallgatás és beszélgetés. Ismeretterjesztő könyvek, képek a téli álmot alvó állatokról, téli madáretetésről. A foglalkozás közös kézműveskedéssel zárul.
  • Itt a farsang, áll a bál…– farsangi tematikus foglalkozás
    A farsangi ünnepkör szokásainak, hagyományainak körüljárása. Közös éneklés, tánc, zenehallgatás. Közös verstanulás. A csúfolódók szokásának megismerése. Saját csúfolódók kitalálása. A foglalkozás közös álarc készítéssel zárul.
  • Ébred a természet – tavaszi tematikus foglalkozás
    A foglalkozás során képekkel, mesékkel, a tavaszhoz kapcsolódó könyvekkel járjuk körbe az évszak sajátosságait. Játékkal, énekkel, varázsolunk tavaszi hangulatot a könyvtárba. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Huszár gyerek szereti a táncot…- Március 15.
    A március 15-i események rövid történetének megbeszélése, hozzá tartozó könyvek bemutatása. Zászló, kokárda viselésének megbeszélése. Mesehallgatás, majd játékos menetelés a könyvtárban.
  • Csipp csepp csepereg… – Víz világnapja (Március 22.)
    A víz világnapja alkalmából beszélgetünk a víz fontosságáról, a környezettudatosságról. Képek segítségével összegyűjtünk minden vízzel kapcsolatos ismeretet. Játékkal, találós kérdésekkel megismerjük a víz formáit az időjárás változásában. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Húsvét hétfő szép reggelén…– Húsvéti foglalkozás
    A népi és mai húsvéti hagyományok megismerése. Húsvéti szokások, tevékenységek felelevenítése. Közös verstanulás, mesehallgatás. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Méhek napja – Április 30.
    A méhek napja alkalmából beszélgetünk méhek fontosságáról, szerepükről. Képek, könyvek segítségével összegyűjtünk minden méhekkel kapcsolatos ismeretet. Belehallgatunk a Maja, a méhecske című könyvbe. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Madarak és fák napja – Május 10.
    A Madarak és fák napja alkalmából beszélgetünk madarak, fák fontosságáról, a természetbeni szerepükről. A környezetvédelem fontosságáról. Képek, könyvek segítségével összegyűjtünk minden madarakkal, növényekkel kapcsolatos ismeretet. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat. Közös mese és zenehallgatás.
  • Ősz a természetben – őszi tematikus foglalkozás
    A foglalkozás során képekkel, mesékkel, őszhöz kapcsolódó könyvekkel járjuk körbe az évszak sajátosságait. Közös verstanulás, mesehallgatás. Beszélgetés a költöző és itthon telelő madarakról, a téli madáretetésről. Közös éneklés. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Még az üveghegyen is túl… – Magyar Népmese Napja
    Beszélgetés Benedek Elekről. A népmese hagyományának megismerése. Ismert népmese szereplők felelevenítése. Mesehallgatás. Saját meseszövés. Népmese kirakó.
  • Sokszínű állatvilág – Állatok világnapja (Október 4.)
    Állatvédelem fontosságának megbeszélése. Állatok csoportosítása könyvek, képek segítségével. Állathangutánzás. Mesevetítés, majd mesében megjelent állatok kikeresése a könyvekben. „Ki vagyok?”- állatos játék. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Egyél libám, egyél már…– Márton napi foglalkozás
    Márton napi hagyomány, szokások megbeszélése. Szent Márton történetének meghallgatása. Libákkal kapcsolatos könyvek nézegetése. Közös verstanulás, liba ujjbáb készítése. Báb használatával vers közös begyakorlása. Közös ének, tánc.
  • Ünnepbe öltözik a Föld – Adventi készülődés
    A foglalkozás során képekkel, mesékkel, a télhez kapcsolódó könyvekkel járjuk körbe az évszak sajátosságait. Az advent ünnepkör megbeszélése. Ki, hogy készül az adventre, Mikulásra. Luca napi „kotyolás”. Mesehallgatás. Zenehallgatás közben kézműves foglalkozás.
  • Mesterségem címere – Mesterségek foglalkozások
    A mesterség, mint fogalom körbejárása. Minél több foglalkozás felsorolása közösen, könyvek segítségével a napi feladatok megbeszélése. Népi mesterségek felidézése könyvek segítségével. Mesehallgatás. Meséhez kapcsolódó óriás memória játék. Közös verstanulás. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
  • Papírszínházi előadás
    A Japánból eredő és igen népszerű Papírszínház, a Kamishibai a mesekönyveket mintegy színházzá alakítja. A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő, a gyerekekkel szembefordulva, a lapok mozgatásával, az ebből eredő játékkal és ennek drámai hatásával igazi színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást.
    Válaszható mesék: Három toll, Bertalan és Barnabás, Jancsi és Juliska, Holle anyó, A három kismalac, A soknevű macska, Vízcsepp

Mi micsoda? – ismerkedés a könyvtárral
A foglalkozás célja, hogy az általános iskolás gyerekek megismerjék a könyvtári teret és annak légkörét. A gyerekekkel játékos formában ismertetjük meg a könyvtárhasználat lehetőségeit, feltételeit és szabályait. Lehetőség nyílik a gyerekek számára szabadon keresgélni, válogatni a könyvek között.
Könyvtárhasználati óra (kb. 3 alkalom)
A könyvtárhasználati órák alkalmával a diákok már részletesebb ismertetők kapnak a könyvtárról és a szolgáltatásokról. Könyvtári rend megismerése, katalógusban keresés, állomány összetételének megismerése. Játékos feladatokkal sajátítják el az információszerzést.
Rendhagyó irodalom óra
Előre leegyeztetett tananyaghoz kapcsolódó téma feldolgozása. Egyéni és kiscsoportos feladatok, játékok, projektmunkák. A téma feldolgozás mellett könyvtárhasználati feladatok.
Huszár gyerek szereti a táncot…– Március 15.
A március 15-i események rövid történetének megbeszélése, hozzá tartozó könyvek bemutatása. Zászló, kokárda viselésének megbeszélése. Mesehallgatás, majd játékos menetelés a könyvtárban.
Csipp-csepp csepereg… – Víz világnapja
A víz világnapja alkalmából beszélgetünk a víz fontosságáról, a környezettudatosságról. Képek segítségével összegyűjtünk minden vízzel kapcsolatos ismeretet. Játékkal, találós kérdésekkel megismerjük a víz formáit az időjárás változásában. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
Méhek napja
A méhek napja alkalmából beszélgetünk méhek fontosságáról, szerepükről. Képek, könyvek segítségével összegyűjtünk minden méhekkel kapcsolatos ismeretet. Belehallgatunk a Maja, a méhecske című könyvbe. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
Madarak és fák napja – Május 10.
A Madarak és fák napja alkalmából beszélgetünk madarak, fák fontosságáról, a természetbeni szerepükről. A környezetvédelem fontosságáról. Képek, könyvek segítségével összegyűjtünk minden madarakkal, növényekkel kapcsolatos ismeretet. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat. Közös mese és zenehallgatás.
Sokszínű állatvilág – Állatok világnapja
Állatvédelem fontosságának megbeszélése. Állatok csoportosítása könyvek, képek segítségével. Gyermeklexikon használata, szócikkek keresése. Állatokkal kapcsolat könyvek keresése az állományban katalógus segítségével. Mesehallgatás. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.
Ünnepbe öltözik a Föld – Adventi készülődés
A foglalkozás során képekkel, mesékkel, a télhez kapcsolódó könyvekkel járjuk körbe az évszak sajátosságait. Az advent ünnepkör megbeszélése. Ki, hogy készül az adventre, Mikulásra. Luca napi „kotyolás”. Mesehallgatás. Zenehallgatás közben kézműves foglalkozás.
Mesterségem címere – Mesterségek foglalkozások
A mesterség, mint fogalom körbejárása. Minél több foglalkozás felsorolása közösen, könyvek segítségével a napi feladatok megbeszélése. Népi mesterségek felidézése könyvek segítségével. Mesehallgatás. Meséhez kapcsolódó óriás memória játék. Közös verstanulás. A foglalkozás igény szerint kézműveskedéssel zárulhat.

Szakkörök a könyvtárban

A Csipkefa Gyermekkönyvtárban 2023 márciusától két új szakkör indul a 6–18 éves korosztálynak, melyek szabadon látogathatók. Minden hónap

  • páratlan hét szerdán 15:00–17:00 között
    Kreatív írás szakkör
    (8–14 éveseknek)
  • páros hét pénteken 14:00–17:00 között
    Társasjáték szakkör (6–18 éveseknek)

A szakkörök előzetes bejelentkezés nélkül, szabadon látogathatók, max. 15 fő.